Länge har vi trott att för att vara allra mest kreativ på jobbet behövs lite kaos och oordning vid skrivbordet. Men ett stökigt skrivbord gör att det kan bli svårt att koncentrera sig, så det bästa är att börja städa.
I den här artikeln slår en forskare hål på myten om att en stökig arbetsplats kan göra oss mer kreativa. Hjärnforskaren säger att vi har svårt att fokusera på uppgiften och prestera vårt allra bästa när vi störs av vår omgivning, och det är precis vad vi gör när vi har ett stökigt skrivbord på arbetsplatsen. Dessutom överbelastas hjärnan när vi lagrar en massa skräp tills vi inte ser vår bordskiva. Visserligen säger studier lite olika när det gäller detta men generellt är det så att ordning på skrivbordet är att föredra för den som vill prestera på topp på jobbet. Utöver att det stökiga skrivbordet gör så att vi inte kan koncentrera oss, gör det även så att omgivningen ofta reagerar negativt och ser oss som mindre kompententa och slarviga människor.
Gör bättre val
Ytterligare något som kan vara bra med att ha en prydlig arbetsplats och skrivbord, kan vara att man faktiskt gör bättre val i sitt övriga liv. I en studie som DN skriver om testade man att sätta en grupp studenter i ett prydligt arbetsrum och en grupp i ett stökigt. På vägen ur rummet erbjöds båda grupperna ett äpple eller en chokladkaka. I dubbelt så stor utsträckning valde studenterna som suttit i det prydliga rummet att ta frukten framför chokladen om man jämför med de som satt i det stökiga rummet.
Få ordning på skrivbordet
Men hur gör man då för att få ordning och reda på sitt skrivbord? Till att börja med kan man köpa kontorsmaterial i form av papperssorterare och ställ som man kan lägga sina papper i. Man kan med dessa skapa ett sorteringssystem och få in en rutin på sorterandet så att det blir lätt och smidigt. Hur ofta man vill se till att underhålla ordningen kan man bestämma själv. Det kan handla om några gånger varje dag eller kanske en gång i veckan. Läs mer.